fredag 29 juli 2016

Burning - Danielle Rollins

Titel: Burning
Författare: Danielle Rollins
Serie: Burning #1? Kommer en companion bok nästa år.
Sidor: 343

After three years in juvie, Angela Davis is now months away from release. She'll finally get the hell out of Brunesfield Correctional Facility.

And then Jessica arrives... she's young - only ten years old - so why did she arrive in shackles under the highest security? And why is she being kept in segregation? No one knows what she did to end up there. But there are plenty of rumours.

Pretty soon strange things start happening to Angela and her friends. Could they be down to Jessica?

This little girl might just be more dangerous than anyone expected...


Jag har tidigare läst, och älskat, Danielle Vegas YA skräckböcker. I Burning skriver hon under namnet Danielle Rollins, och det är mer thriller än skräck. Jag var ganska säker på att jag skulle gilla den här boken, och mestadels gjorde jag det, trots att jag även hade vissa problem med den.

Handlingen utspelar sig på ett ungdomsfängelse, och det älskade jag. Det är något av ett mysterium med den nya flickan, Jessica, och det hela har paranormala aspekter. I det stora hela så fastnade jag snabbt för Burning, och det var väldigt svårt att sluta läsa. Men jag hade nog gillat den bättre om man valt att inte ha med det paranormala. Själva fängelsedelen, med vakterna, och SciGirls var dock väldigt spännande. Jag är helt enkelt lite kluven till den här boken.

När det kommer till karaktärerna så har jag inga starkare känslor för någon. Utom kanske Jessica. Jag tyckte helt okej om Angela, men jag hade gärna velat se lite mer. Just det här med att --> hon pratar om monster i början, och till och med anser sig själv att vara ett. Och sedan kändes hon bara som mellanmjölk. Jag är lite trött på karaktärer som ska vara "onda", men som ändå inte är det. Jag hoppas verkligen att man får se mer av henne i nästa bok, och att hon växer till det hon beskriver sig själv som. I övrigt så tyckte jag att det var lite obehagligt med den lilla romansen mellan Angela och Mateo. Det är helt enkelt inte okej, tycker jag, när det handlar om en fånge och en vakt tillsammans...

Slutet var oväntat och abrupt, och det irriterade mig att inte få mer av ett avslut. Tills jag såg att det ska komma en companionbok nästa år. Jag hoppas dock att den inkluderar samma karaktärer, för jag har många frågor som kräver svar. Om inte annat så garanterar dock slutet att jag måste läsa nästa bok. Burning var mestadels bra, men det fanns saker jag störde mig på. En helt okej läsupplevelse, men jag tycker att böckerna under Vegas namn är SÅ mycket bättre. 


6 / 10 

2 kommentarer:

  1. Har inte läst så många böcker som tar plats just i fängelser. Men det är en intressant setting för en historia. Synd att du blev kluven till denna bok. Men så är det ibland ^^;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag eller. Men det var väldigt intressant, så tråkigt att det inte höll hela vägen (vilket det däremot gjorde i Fellside). :)

      Radera