måndag 4 juli 2016

The Safest Lies - Megan Miranda

Titel: The Safest Lies
Författare: Megan Miranda
Serie: -
Sidor: 357
 
Kelsey was raised to see danger everywhere. Her mother hasn’t set foot outside their front door in seventeen years, since she escaped from her kidnappers with Kelsey growing inside her.

Kelsey knows she’s supposed to keep a low profile for their own protection, but that plan is shattered when she drives off a cliff and is rescued by volunteer firefighter and classmate Ryan Baker.

A few days later, she arrives home to face her greatest fear
**


**spoilers, hela summeringen finns här.  

På senaste tiden har jag hört mycket gott om Megan Miranda, och allra helst The Safest Lies har jag sett väldigt fina recensioner av. Så jag blev naturligtvis intresserad, och beställde hem ett par av hennes böcker. The Safest Lies var den som anlände först, och jag kastade mig genast över den. Och wow, vilken bok.

Handlingen grep tag i mig redan från början, och jag kunde inte sluta läsa. Den här boken skrämde mig så himla mycket, och jag till och med satt och kallsvettades ett tag där i mitten. The Safest Lies handlar mycket om rädslor, och den innehåller en av mina värsta mardrömmar. Att vara fast i sitt eget hem medan någon försöker att ta sig in/är inne i huset (se typ filmerna Panic Room, The Strangers & When a Stranger Calls). Det hela var så spännande, hela tiden, och jag behövde desperat få veta hur allt skulle sluta. Slutet var väldigt bra och explosivt, men jag måste säga att mitten var det värsta och bästa för mig.

Av karaktärerna så tyckte jag mycket om Kelsey. Hon var så smart och modig. Och jag beundrade hur hon kunde tänka så klart, trots att hon var så rädd. Det bästa sorts mod, helt enkelt. Jag gillade även Ryan, och romansen mellan de båda var så charmig. Ett stort plus också att den tillförde något till handlingen, snarare än att ta utav den.

Jag hoppades på att The Safest Lies skulle vara en riktigt bra bok, men jag hade inte förväntat mig att den skulle ta mig helt med storm. Det är, som sagt, det första jag läser av Megan Miranda, men det kommer definitivt inte att bli det sista. Så nu tycker jag att alla ska gå och läsa den här boken. Så kan vi prata om den sen. Okej?!


9 / 10 

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det är ett skräckscenarium... Kanske borde läsa denna snart. Har varit på lite humör för skräck :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy. Jag var tvungen att kolla runt så ingen hade gömt sig i lägenheten. Så himla obehagligt. Rekommenderar väldigt gärna denna, men det är nog mer thriller än skräck. :)

      Radera