torsdag 28 juli 2016

Ungodly - Kendare Blake

Titel: Ungodly
Författare: Kendare Blake
Serie: Goddess War #3
Sidor: 363

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

For the Goddess of Wisdom, what Athena didn’t know could fill a book. That’s what her opponents said.

So she was wrong about some things. So her carefully planned assault on Olympus left her team beaten and scattered and possibly dead. So they have to fight the Fates themselves, who, it turns out, are the source of the gods’ illness. And sure, Athena is stuck in the underworld, holding the body of the only hero she has ever loved.

But all is not lost. Hermes is still topside, trying to power up Andie and Henry before he runs out of time and submits to his death, or the Fates arrive to speed it along.

And Cassandra is up there somewhere, too, on a quest for death…with the god of death himself.

Just because things haven’t gone exactly according to plan, it doesn't mean they’ve lost. They’ve only mostly lost. And there’s a big difference.
 


Som jag nämnde i min recension av Mortal Gods så tänkte jag inte dröja länge med att läsa den avslutande delen i serien, Ungodly, och det gick bara några böcker emellan innan jag plockade upp den. Och i mina ögon var Ungodly bäst i serien, och jag absolut älskade den.

Handlingen var vansinnigt spännande, och det är så mycket som händer inför slutstriden. Allierade blir fiender, fiender blir allierade, gudarna tynar bort, och människorna drivs av hämnd. Det är dessutom blodigt, och välbeskrivet, och det här kan vara en av mina absoluta favoritserier när det gäller de grekiska gudarna. Så himla bra!

Av karaktärerna så älskar jag Hermes, Andie, Henry, Odysseus och nykomlingen Thanatos. Jag tycker förvånansvärt mycket om Ares och hans hundar, och Athena blir extraordinär framåt slutet. Mitt största problem var Cassandra, och även om jag förstår vad som driver henne så tröttnar jag på hennes gnällighet och ilska. Men hon blir bättre, och framåt slutet så tyckte jag mycket om även henne.

Ungodly var en fantastiskt bra bok, och jag älskade allt med den. Men allra helst slutet. Jag känner mig dock lite ledsen över att lämna världen, jag hade gärna stannat här i några böcker till. Rekommenderas varmt, särskilt till dig som vill ha en annorlunda och blodig berättelse om de grekiska gudarna i nutid. 


9 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar