lördag 11 augusti 2012

Bokbloggsjerka 10 - 13 Augusti

Dags för en ny Bokbloggsjerka. För er som inte vet vad en jerka är, eller för mer information gå till Annikas litteratur- och kulturblogg .

Helgens fråga är:

Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.






Först ut är Tempest av Julie Cross. Jag är inget fan av tidsresor och det
ska mycket till för att jag ska läsa en bok om det.








Perfect Chemistry av Simone Elkeles är en sån bok som alla verkar älska. Jag vet inte riktigt varför, men jag vill verkligen inte läsa den, det tar emot bara att tänka på det.








Stieg Larssons Millenium trilogin är en serie jag med all största sannolikhet aldrig kommer att läsa. Jag har väldigt svårt för svenska böcker (alltså böcker som utspelar sig i Sverige och med svenska huvudroller), och just deckare är allra värst. Det blir aldrig tillräckligt trovärdigt för mig och oftast känns det lite löjligt. Det är säkert jättebra böcker, men det är inget för mig.






13 kommentarer:

  1. Ah! Stieg Larsson. Han hade jag glömt. Jag håller absolut med dig i din kommentar till serien.

    SvaraRadera
  2. Millennium-triologin älskade jag...de andra två vet jag inte så mycket om!

    SvaraRadera
  3. De två första har jag inte hört talas om. Jag läste Milleniumtrilogin och blev inte stormförtjust. Det är faktist inte trovärdigt för fem öre, vilket i och för sig är tur... :)

    SvaraRadera
  4. Millienium har ju jag också med på min jerka denna vecka - och många andra också verkar det som - men Perfect Chemistry blev jag faktiskt positivt överraskad av. Men det beror väl på vilken typ av böcker man gillar. :)

    SvaraRadera
  5. Larsson intresserar mig inte och de två andra skulle jag vid en första anblick sortera in i min vagt definierade Twilight-liknande kategori som jag har på mitt jerkasvar.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte hört talas om de första två, men jag sade ungefär samma sak om Milleniumtrilogin som du. Sedan fick jag dem i julklapp och kände mig tvungen att läsa dem. Dock är det ingen större förlust att skippa dem, tycker jag.

    SvaraRadera
  7. De första två vet jag inte alls mycket om, men sett att många verkar gilla Perfect Chemistry, men jag tror inte jag kommer läsa den. Men Milleniumtrilogin läste jag i vintras och tyckte bra om dom :)

    SvaraRadera
  8. Gillar Milleniumserien trots att jag inte gillar deckare, så där missar du nått.

    Perfekt Chemistry gillade jag med men är inte en bok man MÅSTE ha läst, du överlever utan den ;)

    SvaraRadera
  9. Jag har ingenting emot svenska böcker, men när det gäller Milleniumserien nöjer jag mig med att ha sett filmerna.

    SvaraRadera
  10. Säger som Miriam, Millenium-trilogin är förmodligen en av de bästa svenska serierna jag har läst. Tempest var sådär så du missat inget. Perfect Chemistry har jag hemma, föll för grupptrycket :p

    SvaraRadera
  11. Milleniumtrilogin har jag både läst och sett (både TV-serie, svenska filmer och amrikansk film) och böckerna är helt enkelt otroligt bra :)

    SvaraRadera
  12. Millennuimtrilogins storhet har gått mig helt förbi, de andra har jag ingen koll på.

    SvaraRadera
  13. Du gör rätt i att inte läsa Tempest, den var otroligt tråkig... -.-

    SvaraRadera