torsdag 9 augusti 2012

Endlessly - Kiersten White

Titel: Endlessly
Författare: Kiersten White
Serie: Paranormalcy #3
Sidor: 389

Del 3 i en serie, spoilers från tidigare böcker kan förekomma!

Evie's paranormal past keeps coming back to haunt her. A new director at the International Paranormal Containment Agency wants to drag her back to headquarters. The Dark Faerie Queen is torturing humans in her poisonous realm. And supernatural creatures keep insisting that Evie is the only one who can save them from a mysterious, perilous fate.

The clock is ticking on the entire paranormal world. And it's fate rests solely in Evie's hands.

So much for normal.


Det är alltid lite ledsamt när en favoritserie går mot sitt slut, men jag måste säga att Endlessly utgör det perfekta slutet och jag kunde inte vara mer nöjd.

Evie har en ganska bra tillvaro med Lend, hon hjälper andra paranormala att leva utan IPCA och hon planerar inför skolans vinterbal. Plötsligt dyker IPCA upp och kräver att hon ska jobba med dem igen (vare sig Evie vill eller inte), samtidigt som hon får reda på att den enda utvägen för att hjälpa alla övernaturliga varelser är att låta feernas profetia slå in.

En sak jag älskar med dem här böckerna är karaktärerna. Evie är en enastående karaktär och jag fullkomligt avgudar henne. Jag hittar inte riktigt ord för att beskriva Evie's totala awesomeness, men jag önskar att fler YA karaktärer liknade henne.
Lend är den perfekta pojkvännen och jag tycker att det är skönt att deras relation är så där sockersöt igen. Det är en annan sak som är så bra med denna bok, en stark och stabil relation där karaktärerna verkligen älskar varandra (visst var det lite strul i förra boken, men det har aldrig varit någon tvekan att dem hör ihop).
Jag älskar faerien och ex-pojkvännen Reth. Han är manipulativ och rätt så lurkig, men storyn skulle inte vara detsamma utan honom.
Min favorit är dock Jack. Jag älskade honom i förra boken och jag älskar honom nu, jag blev väldigt glad att han kom tillbaka. Han är så enerverande, charmig, rolig och han skulle säkerligen driva mig till vansinne efter ett par timmar i hans sällskap, men ändå. Han har en intressant, men sorglig bakgrund och jag hade gärna sett en hel bok bara om Jack.

"Well, I for one am thrilled to spend more time with Lend. That's the top of my Fun Things to Do list. We should come up with a secret handshake!"
  
"That's me! Mr Helpful. Captain Dependable.'
'That sounds like a brand of adult diapers.'
'The nickname needs some work. Lord Wonderful? The Incredible Hunk?"

Kiersten White's prosa är kanske inte så speciell, men hon är väldigt rolig och skriver snabba och lättsamma kapitel som innehåller mycket humor.

Endlessly är det perfekta avslutet på en näst intill perfekt serie. Mycket spänning och kärlek, med ett slut som verkligen lämnar mig nöjd och belåten. 
Plus att (markera för spoiler!) Jag tror att Reth och Vivian kommer att bli tillsammans borta i faerieland! (spoiler slut).

                                            8,5 / 10

1 kommentar: