fredag 3 augusti 2012

Minirecensioner: Soul Screamers 3 - 6

Titel: My Soul to Keep
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #3
Sidor: 378

Denna recension innehåller bok 3-6 i en serie. Summeringarna såväl som recensionerna innehåller spoilers från föregående böcker! 

Kaylee and Nash discover that one of his football teammates is addicted to Demon's Breath, a dangerous Netherworld substance that shouldn't even be available in the human world. Now they must somehow dispose of it and cut off the supply--without socially alienating themselves.

My Soul to Keep är min favoritbok i denna serie och jag ångrar verkligen att jag läste summeringen på baksidan för den spoilar i princip hela boken.

Det här är en jättebra bok, den snuddar vid fantastisk. Handlingen är så spännande och hela alltet med Demon's Breath är väldigt obehaglig. Kaylee blir bara bättre och bättre, men Nash gjorde mig väldigt besviken den här gången. Om jag inte redan visste vad som skulle hända hade det dröjt väldigt länge för mig att lista ut det. Jag älskar när ledtrådarna inte är för lätta.
Det finns egentligen ganska mycket jag vill säga, men det går inte utan att spoila och jag vill poängtera att det är bäst att veta så lite som möjligt när man läser den här serien.
Ospoilad så hade My Soul to Keep varit en fullpoängare, men nu får den nöja sig med en stark åtta.

                                                             8 / 10


Titel: My Soul to Steal
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #4
Sidor: 375

Working things out with Nash - her maybe boyfriend - is hard for Kaylee. She's already coping with being a teenage banshee. Worse, Nash's gorgeous ex-girlfriend just transferred to their school. Sabine's no ordinary girl. She's a mara, a real-life walking nightmare. Draining people's energy through their darkest dreams sustains Sabine...and makes her Kaylee's top suspect in a cluster of super-creepy deaths.

Det är väldigt mycket ångest i My Soul to Steal, något jag ofta brukar tycka är jobbigt, men här är det både nödvändigt och ger ännu större trovärdighet till karaktärerna. Sabine är ett intressant tillägg, och trots att jag många gånger vill bitchslappa henne, så gillar jag henne och jag tycker att en mara är en ganska fascinerande varelse.

Själva handlingen är nog den sämsta i serien, den är inte alls dålig, men vissa saker är för lätta att lista ut och den fångar mig inte lika mycket som i övriga böcker. Det är fortfarande en väldigt bra bok och jag tycker mycket om serien.

                                                           7 / 10
 

Titel: If I Die
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #5
Sidor: 342

Spoilervarning!!!

As a teen banshee, Kaylee's blood-curdling screams are a death knell for others. Yet she never expected to see her own name at the top of a reaper's list. Scheduled to die within days, Kaylee knows her magic can't change her fate. Worse, on top of worrying about her own demise, she needs to save mortal best friend Emma from the clutches of a deadly Netherworld creature.

Eftersom man får reda på vad som ska hända i första kapitlet så är det ingen stor spoiler, men vill du inte veta mer så sluta läs nu. :)

If I Die är en väldigt känslosam bok, Kaylee reda på att hennes tid är ute och hon har bara några dagar kvar att leva. Jag tror att jag skulle betett mig som Kaylee om det vore jag som skulle dö, och jag tycker att hon gör det bra. Kaylee har hela tiden växt som person i mina ögon, men det är först nu jag börjar älska henne.
Jag vill så gärna veta vad som ska hända, att det till sist blir jobbigt att behöva lägga ifrån mig boken.
Och en sista sak... jag är äntligen helt och fullt Team Tod!

                                                             8 / 10
 

Titel: Before I Wake
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #6
Sidor: 346

I died on a Thursday—killed by a monster intent on stealing my soul.
The good news? He didn’t get it.
The bad news? Turns out not even death will get you out of high school…


 Covering up her own murder was one thing, but faking life is much
harder than Kaylee Cavanaugh expected. After weeks spent
“recovering,” she’s back in school, fighting to stay visible to the human world, struggling to fit in with her friends and planning time alone with her new reaper boyfriend.


Before I Wake är lite mörkare än de föregående böckerna och jag gillar det. Kaylee försöker komma tillrätta med sin nya tillvaro, samtidigt som folk dör som flugor.
Boken är väldigt spännande och vid sina tillfällen väldigt sorglig, två gånger rann tårarna för fullt.
Sista boken i serien, With All My Soul, släpps inte förrän i April 2013 och jag vet inte hur jag ska klara av att vänta.

"I can't believe they even bothered filling that faculty position again. They might as well rename the class Defense Against the Dark Arts. I mean, seriously, who would answer an ad for this job?" 

                                                             8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar