söndag 12 augusti 2012

Girl of Nightmares - Kendare Blake

Titel: Girl of Nightmares
Författare: Kendare Blake
Serie: Anna #2
Sidor: 332

Spoilervarning! Del 2 i en serie, summeringen såväl som recensionen innehåller spoilers från föregående bok! 

It's been months since the ghost of Anna Korlov opened a door to Hell in her basement and disappeared into it, but ghost-hunter Cas Lowood can't move on. 

His friends remind him that Anna sacrificed herself so that Cas could live—not walk around half dead. He knows they're right, but in Cas's eyes, no living girl he meets can compare to the dead girl he fell in love with.

Now he's seeing Anna everywhere: sometimes when he's asleep and sometimes in waking nightmares. But something is very wrong...these aren't just daydreams. Anna seems tortured, torn apart in new and ever more gruesome ways every time she appears.


Cas doesn't know what happened to Anna when she disappeared into Hell, but he knows she doesn't deserve whatever is happening to her now. Anna saved Cas more than once, and it's time for him to return the favor.


Jag läste första boken, Anna Dressed In Blood, i februari och fastnade genast för historian. Jag anser mig inte vara rädd för spöken men 'Anna' hade många scener som var både obehagliga och läskiga. 
Kärlekshistorian mellan Cas och Anna var oerhört vacker, samtidigt som tragisk och jag har längtat efter Girl of Nightmares, efter att få veta hur allt ska sluta.

Boken börjar sex månader efter att 'Anna' slutade och Cas är både deprimerad och förvirrad. Han saknar Anna och undrar desperat var hon är. När han börjar se henne överallt, trots att alla säger att det är omöjligt, letar han efter en väg att kontakta henne. Cas, Thomas och Carmel hittar en trolldom och Cas får äntligen tag på Anna, bara för att lära att hon blir torterad i Helvetet. 
Cas vet att han inte kan lämna henne där och nu måste han mot alla odds rädda henne..

Jag älskar karaktärerna i den här serien. Cas är så sarkastisk och bad-ass, samtidigt som han är lojal och värnar om sin familj och sina vänner. Cas, Thomas och Carmel utgör det perfekta teamet.  
Jag tycker ännu mer om Thomas i denna bok, han börjar bli riktigt kraftfull men han är fortfarande blyg och bortkommen och jag tycker att han är så söt.
Carmel är så jäkla tuff och rolig och jag bara älskar henne.
Men min favorit är såklart Anna, underbara och fasansfulla Anna. Hon är, av förklarliga skäl, inte med så mycket den här gången och jag saknar henne. Anna är en himla intressant karaktär och det är lite ledsamt att serien är slut för det finns så mycket mer jag vill veta om henne. Delarna då Anna är med är bland de bästa i hela boken och då allra helst i slutet.

Jag brukar föredra en viss typ av slut och under hela boken undrar jag hur det ska gå. Det var inte ett slut jag förväntat mig, men det var så vackert och bitterljuvt och tårarna rann. Ett extra plus i kanten för slutet!

Det fanns inte lika många kusliga situationer som det fanns i 'Anna', men Girl of Nightmares lyckas ändå skrämma mig ordentligt ett par gånger, allra helst i (markera för spoiler) Suicide Forest som faktiskt var en av de absolut bästa sakerna i boken.

Girl of Nightmares är en fantastisk bok. Den är skrämmande och vacker, rolig och sorglig. Det är en originell och fantasifull historia och jag är fullkomligt förälskad i den.

Avslutar med ett favoritcitat:
“Every time I question him about the feasibility, he smiles at me like he's Yoda and I'm just a dumbass without the Force.” 


                                              9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar