fredag 18 mars 2016

Minirecensioner x 2

Titel: Alice i Spegellandet
Författare: Lewis Carroll
Serie: Alice's Adventures in Wonderland #2
Sidor: 103

Alice i spegellandet är Carrolls mindre kända fortsättning på Alice i underlandet, men den är minst lika dråplig och underfundig. Liksom i den första boken vänds både språk och sociala normer ut och in.

Här möter du bland andra den välkände Klumpe-Dumpe som satt på en mur, Valrossen som inspirerade John Lennon till låten ”I am the Walrus” och många andra figurer från den första boken. Den berömda tecknade Disney-filmen Alice i underlandet innehåller vissa delar av Alice i spegellandet.

Jag älskar första boken, men föll inte riktigt lika mycket för den här uppföljaren. Kanske för att jag läste den på svenska, och jag tror att originalspråket hade gjort den bättre. Alice i Spegellandet var dock, precis som sin föregångare, sanslöst konstig och mysig. Jag gillade den, helt klart.

6 / 10

Titel: Ask the Passengers
Författare: A.S. King
Serie: -
Sidor: 293

Astrid Jones desperately wants to confide in someone, but her mother's pushiness and her father's lack of interest tell her they're the last people she can trust. Instead, Astrid spends hours lying on the backyard picnic table watching airplanes fly overhead. She doesn't know the passengers inside, but they're the only people who won't judge her when she asks them her most personal questions...like what it means that she's falling in love with a girl.

As her secret relationship becomes more intense and her friends demand answers, Astrid has nowhere left to turn. She can't share the truth with anyone except the people she imagines flying over her at thirty thousand feet, and they don't even know she's there. But little does Astrid know just how much even the tiniest connection will affect these strangers' lives--and her own--for the better.


Jag är väldigt förtjust i A.S. King som författare, och Ask the Passengers är inget undantag. Jag älskade handlingen och Astrids tankar om att behöva definiera sig själv efter en etikett. Det är en rörande berättelse om att våga vara den man är, och jag gillade särskilt den filosofiska aspekten av boken. Astrid som karaktär är dessutom oemotståndligt charmig, och slutet var väldigt fin. Helt klart en bok som jag mer än gärna rekommenderar.

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar