lördag 22 oktober 2016

Furthermore - Tahereh Mafi

Titel: Furthermore
Författare: Tahereh Mafi
Serie: -
Sidor: 401

There are only three things that matter to twelve-year-old Alice Alexis Queensmeadow: Mother, who wouldn't miss her; magic and color, which seem to elude her; and Father, who always loved her. The day Father disappears from Ferenwood he takes nothing but a ruler with him. But it's been almost three years since then, and Alice is determined to find him. She loves her father even more than she loves adventure, and she's about to embark on one to find the other.

But bringing Father home is no small matter. In order to find him she'll have to travel through the mythical, dangerous land of Furthermore, where down can be up, paper is alive, and left can be both right and very, very wrong. Her only companion is a boy named Oliver whose own magical ability is based in lies and deceit--and with a liar by her side in a land where nothing is as it seems, it will take all of Alice's wits (and every limb she's got) to find Father and return home to Ferenwood in one piece. On her quest to find Father, Alice must first find herself--and hold fast to the magic of love in the face of loss.
 


Tahereh Mafi är en fantastisk författare, och även om jag tyckte att hennes Shatter Me serie hade sina problem ibland (bok 2!), så blev jag helt förälskad efter den tredje boken. Och givetvis var hennes nya bok, Furthermore, ett måste på min att läsa lista. Och jag kan glatt säga att jag absolut älskade den.

Den här boken visar verkligen varför Tahereh Mafi är en sådan fenomenal författare. Handlingen var fantastisk. Den var magisk och underlig. Spännande, lite skrämmande och full av känslor. Alice och Olivers resa i Furthermore för tankarna lite till Alice i Underlandet, men så mycket bättre. Jag älskar de olika världarna, med sin magi och sina regler, och vem blir inte aningen skrämd av att vara där de flesta inte skulle ha något emot att äta upp en? Mafis språk är dessutom en gudagåva, och jag är bara så jäkla imponerad.

Alice var en väldigt charmig karaktär. Egen, självständig och stark. Oliver var också härlig, och jag gillade vänskapen mellan de båda väldigt mycket.

Furthermore var en oerhört originell berättelse, och en bok jag blev fullständigt förälskad i. Och även om jag tyckte mycket om slutet, och att den är en utmärkt stand-alone, så hoppas jag ändå på en till bok. Jag vill ha mer, mer, mer, helt enkelt. Rekommenderas varmt.


8,5 / 10  

4 kommentarer:

  1. Ååh är så sugen på furthermore, älskade shatter me serien och kul att hon släpper något annorlunda!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var så bra! Jag hoppas att du kommer att tycka om den. :)

      Radera
  2. Åh jag älskar allt Alice i Underlandet inspirerat. Måste läsa denna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra. Och angående Alice i Underlandet inspirerat så vill jag även tipsa om Labyrinth Lost (längre upp), där världen de hamnar i kändes som Underlandet på crack, och 100 gånger mer skrämmande. Så jäkla bra! :)

      Radera