måndag 28 september 2015

Queen of Shadows - Sarah J. Maas

Titel: Queen of Shadows
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #4
Sidor: 645

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Everyone Celaena Sardothien loves has been taken from her. But she's at last returned to the empire—for vengeance, to rescue her once-glorious kingdom, and to confront the shadows of her past . . .

She will fight for her cousin, a warrior prepared to die just to see her again. She will fight for her friend, a young man trapped in an unspeakable prison. And she will fight for her people, enslaved to a brutal king and awaiting their lost queen's triumphant return.

Celaena’s epic journey has captured the hearts and imaginations of millions across the globe. This fourth volume will hold readers rapt as Celaena’s story builds to a passionate, agonizing crescendo that might just shatter her world.


Att det här är min absoluta favoritserie (efter Harry Potter) tror jag inte riktigt har undgått någon som följer den här bloggen, och jag kan inte med ord beskriva min kärlek för den här serien. Queen of Shadows var mitt mest efterlängtade boksläpp under 2015, och självklart så kastade jag mig genast över boken när jag väl fick hem den.

Det är så svårt att prata om handlingen utan att spoila något nu, men vad jag kan säga är att den var helt fantastisk. Jag hade så höga förväntningar på den här boken, och den överträffade dem alla. Det är som att när jag tror att serien inte kan bli bättre, så kommer Sarah J. Maas med Queen of Shadows och höjer ribban ännu mer. Helt jävla enastående, helt enkelt.

Karaktärerna är några av mina största favoriter, och allra helst Celaena (eller ska jag säga --> Aelin) har toppat mina favoritlistor i flera år. Den utveckling hon genomgick i Heir of Fire var verkligen mind blowing, och jag har längtat efter att få se henne växa i sin roll ännu mer. Vilket jag helt klart tycker att hon gjorde här, och jag har nog aldrig gillat henne så mycket som jag gör i QoS. I övrigt så älskar jag Rowan (jag vet att jag inte var helt 100 såld på honom i HoF, men här alltså. I ship it!), Aedion och Dorian (som är en av de bästa manliga karaktärerna jag vet). Chaol däremot var jag inte lika förtjust i här, men han växte framåt slutet igen. Men den största elogen måste jag ge till alla kvinnliga karaktärer som var så modiga, starka och smarta. Manon, Lysandra, Ellide, Nesryn och Kaltain (surprise, surprise). <3 Och förresten, är det bara jag som shippar, markera för spoilers --> Manon och Dorian?, spoilers slut. Så mycket!

Med Queen of Shadows så bevisar Sarah J. Maas varför jag räknar henne som min absoluta favoritförfattare, och jag älskade den här boken så mycket. Redan innan jag började läsa så var jag säker på att den skulle komma att bli årets bästa bok. Och vet ni vad? Jag hade helt rätt.

10 / 10

7 kommentarer:

  1. Alltså den har boken var så fantastisk! Och jag shippar också de där två i spoilerdelen, tror att det skulle kunna bli så himla bra!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, visst var den? Och spoiler shippet har jag höga förväntningar på inför nästa bok. Men hur kände du inför allt som hände? :)

      Radera
    2. Alltså det var så mycket som hände att jag inte riktigt vet vad jag ska känna haha ;) När det kommer till Celaena och Chaol var jag riktigt besviken i början, men ju längre boken gick, desto mer shippade jag Celaena och Rowan! Och handlingen var ju så bra och spännande så jag vet inte vad. Slutet var ju så episkt och det ska bli så spännande att se vad som kommer att hända. Vad tyckte du? :)

      Radera
    3. OBS, spoilers! Jag håller nog med dig. Var också lite besviken på Chaolaena i början, men samtidigt så tycker jag nog inte att de hör ihop längre. Han var liksom perfekt för henne när hon skulle lära sig att älska och leva igen, men nu har hon liksom växt förbi honom. Dock kan jga tycka att det är tråkigt att man måste sabba den oerhört fina vänskapksrelationen som Rowan och Celaena hade, för det jag tyckte så mycket om i HoF var just att de bara var vänner. Men jag shippar dem ändå, så att.. :) Och slutet var ju så bra. Särskilt det där med kungen. :O Och Elide.. Jag längtar verkligen till nästa bok. :)

      Radera
    4. SPOILERS! Precis, jag tycker att Chaol hör ihop med Celaena, men Aelin hör ihop med Rowan. Samtidigt tycker jag precis som du, Celaenas och Rowans vänskap, och att de bara var vänner, var en av de sakerna jag gillade bäst med HoF. Samma här, ett år kan inte gå fort nog! :)

      Radera
    5. SPOILERS! Ah, det är precis så jag också tänker.. :)

      Radera