fredag 10 oktober 2014

Love Letters to the Dead - Ava Dellaira

Titel: Love Letters to the Dead
Författare: Ava Dellaira
Serie: -
Sidor: 323

It begins as an assignment for English class: write a letter to a dead person - any dead person. Laurel chooses Kurt Cobain - he died young, and so did Laurel's sister May - so maybe he'll understand a bit of what Laurel is going through. Soon Laurel is writing letters to lots of dead people - Janis Joplin, Heath Ledger, River Phoenix, Amelia Earhart... it's like she can't stop. And she'd certainly never dream of handing them in to her teacher. She writes about what it's like going to a new high school, meeting new friends, falling in love for the first time - and how her family has shattered since May died.

But much as Laurel might find writing the letters cathartic, she can't keep real life out forever. The ghosts of her past won't be contained between the lines of a page, and she will have to come to terms with growing up, the agony of losing a beloved sister, and the realisation that only you can shape your destiny.
 


Love Letters to the Dead är en bok jag velat läsa sedan jag först hörde talas om den. Mina förväntningar var ganska höga, och även om den inte var lika bra som jag först trodde, så var det ändå en bok jag gillade.

Hela boken berättas i brev som huvudkaraktären Laurel skriver till döda kändisar. Själv har hon nyss förlorat sin syster, och det tar ett bra tag innan man får reda på hur och varför. Det mest intressanta var faktiskt just väntan på att få veta vad som hänt med May, och i övrigt hade inte den här boken särskilt mycket handling. Laurel försöker acceptera att hennes syster är död, träffar nya kompisar, samt en liten romans, and that's it. Jag säger inte att det är dåligt, men jag hade velat ha lite mer. Love Letters to the Dead påminner mig dessutom mycket om The Perks of Being a Wallflower, men eftersom författarna är vänner är det kanske inte så konstigt. Jag kan tänka mig att om man gillar Perks, så gillar man nog även den här.

Laurel var en helt okej karaktär och jag tyckte om hennes utveckling. Men hon är ingen jag kommer att minnas i det långa loppet, tyvärr. Mina favoriter här var Natalie och Hannah, och under hela tiden jag läste kunde jag inte låta bli att tänka att jag mycket hellre velat se en bok ur Hannahs perspektiv istället.

Love Letters to the Dead var en hyfsat bra bok, och jag mer eller mindre gillade den. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer av Ava Dellaira i framtiden, och Love Letters to the Dead var helt klart en bra läsning just för stunden.

Favoritcitat:

“I think it’s like when you lose something so close to you, it’s like losing yourself. That’s why at the end, it’s hard for her to write even. She can hardly remember how. Because she barely knows what she is anymore.”  

6 / 10 

2 kommentarer:

  1. Har hatt lyst til å lese denne veldig lenge nå. Syns det hørtes så interessant ut at hun forteller historien igjennom brev. Bra at du likte den selv om det ikke skjedde så mye da, tror jeg vil utsette denne og kanskje prøve å få lest den i juleferien eller til sommeren kanskje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, den är helt klart värd att läsa. Jag hoppas att du kommer att tycka om den när/om du läser den. :)

      Radera