fredag 24 oktober 2014

Unmade - Sarah Rees Brennan

Titel: Unmade
Författare: Sarah Rees Brennan
Serie: The Lynburn Legacy #3
Sidor: 368

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Powerful love comes with a price. Who will be the sacrifice?

Kami has lost the boy she loves, is tied to a boy she does not, and faces an enemy more powerful than ever before. With Jared missing for months and presumed dead, Kami must rely on her new magical link with Ash for the strength to face the evil spreading through her town.

Rob Lynburn is now the master of Sorry-in-the-Vale, and he demands a death. Kami will use every tool at her disposal to stop him. Together with Rusty, Angela, and Holly, she uncovers a secret that might be the key to saving the town. But with knowledge comes responsibility—and a painful choice. A choice that will risk not only Kami’s life, but also the lives of those she loves most.


The Lynburn Legacy är en av mina absoluta favoritserier, och väntan på den tredje boken har känts alltför lång, allra helst när jag tänker på cliffhangern som Untold lämnade oss med. Men nu, äntligen, har den kommit ut, och självklart kastade jag mig genast över den. Och jag fann att Unmade var precis lika bra som resten av serien, och ett mycket värdigt avslut på en fantastisk trilogi.

För att inte riskera att spoila något tänker jag inte prata så mycket om handlingen här, utan tar det i spoilertexten längre ner. Vad jag kan säga är att jag älskar blandningen av magi, humor, och heartbreak som Brennan så makalöst har skapat, och Unmade hade allt jag önskar mig hos en serieavslutning.

Karaktärerna måste dock vara det bästa med den här serien, och det är inte ofta en författare kan få mig så kär i ett helt karaktärsregister. Från huvudrollerna Kami, Jared, och Ash, till både de större och mindre bi-rollerna, Angela, Holly, Rusty, Lillian, Jon, Ten, Tomo,..jag absolut älskar dem alla. 

Så till spoilers om handlingen och slutet, markera för att läsa;
- Vad jag oroade mig mest över var att Jared skulle vara försvunnen större delen av boken, så det gjorde mig väldigt glad att han hittades ganska så fort. Fast åh, så hemskt att vara instängd på det viset, jag mådde riktigt illa när man fick höra från hans perspektiv i början.
- Alltså de sista 100 sidorna grät jag konstant. Rusty har alltid varit min favorit i den här serien, och när han först pratade med Kami om sina känslor så förstod jag vad han tänkte göra,  och efter det var det omöjligt att sluta gråta. Det var så jäkla hemskt att han offrade sig själv, och jag tyckte så synd om Angela efteråt. Jag är även osäker på om jag någonsin kommer att förlåta Sarah Rees Brennan för det hela...
- Jag gillade för övrigt slutet mycket, även om jag hade hoppats på lite mer av en fight i slutet. Men jag är ändå nöjd. Och att bandet kom tillbaka var väl det absolut bästa av allt.
spoilers slut.

Unmade var alltså det perfekta avslutet till en alldeles underbar serie, och personligen så kommer jag att återvända till Sorry-in-the-Vale många gånger i framtiden. Rekommenderas varmt.

Favoritcitat:

“Bros before hoes," said Jared. "By which of course I mean gardening tools, because I hold all the fine ladies of Sorry-in-the-Vale in the highest regard.”  

“I hear girls like bad boys. I hope that's true. Because, baby, I'm bad at practically everything.”

9,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar