fredag 31 oktober 2014

The Blood of Olympus - Rick Riordan

Titel: The Blood Of Olympus
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #5
Sidor: 502

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Though the Greek and Roman crew members of the Argo II have made progress in their many quests, they still seem no closer to defeating the earth mother, Gaea. Her giants have risen - all of them - and they're stronger than ever.

The gods, still suffering from multiple personality disorder, are useless. How can a handful of young demigods hope to persevere against Gaea's army of powerful giants? As dangerous as it is to head to Athens, they have no other option. They have sacrificed too much already. And if Gaea wakes, it is game over... 


The Blood of Olympus var en av årets allra mest efterlängtade böcker för mig, och mina förväntningar var verkligen skyhöga. Jag både längtade efter att få veta hur allt skulle sluta, samt fasade över att det här faktiskt är slutet för Percy Jackson och resten av hjältarna. Med mycket blandade känslor påbörjade jag min läsning, och fann att The Blood of Olympus innehöll allt jag önskade mig, och mer därtill, och det var en bok jag absolut älskade.

Handlingen var så himla spännande, och jag hade inte en lugn stund. Det var action, obeskrivlig lycka, och lika mycket heartbreak. Det finns väl egentligen inte så mycket mer jag kan säga utan att spoila något, men jag är så nöjd med hur allt slutade och hela handlingen var bara alldeles enastående.

Och om handlingen var enastående, ja,då var karaktärerna ännu mer makalösa. Serien började med Piper, Jason, och Leo, och det är deras perspektiv som avslutar den. Men det är inte bara dem vi får följa, utan man får öven Nico och Reynas perspektiv, något som jag fann helt fantastiskt. Allra helst Nico är en stor favorit för mig, och jag är så glad att vi äntligen fick lära känna honom ännu bättre. Det finns nog inget karaktärsgäng jag älskar så mycket som det här, och jag kommer att sakna Percy, Annabeth, Jason, Piper, Leo, Frank, Hazel, Rayna och Nico så oerhört mycket. Tack för den här tiden!! <3

Så till några spoilertankar angående handlingen och slutet, markera för att läsa;
- Jag tror att det bästa med den här boken var karaktärernas strid i Grekland. Jag absolut älskade när Gudarna kom ner, och det kan mycket väl hända att jag grät hysteriskt när man fick se hur de slogs tillsammans med sina barn. Så fint, och så jäkla bra.
- Jag var så orolig att någon (läs Leo) skulle dö, men jag gillade hur det gick till och hur han kom tillbaka. Jag hade dock velat se när han återförenades med Jason och Piper, men jag är ändå nöjd med slutet. Det känns som att alla karaktärerna fick det slut de förtjänade, och även om jag kommer att sakna serien, så är jag ändå nöjd med att lämna den här.
- Nicos perspketiv var helt klart efterlängtat, och han kan vara en av de mest komplexa karaktärer jag har haft nöjet att läsa om. Jag älskade när han berättade för Percy att han hade haft en crush på honom, och jag älskar att han äntligen hittat ett hem. Och ett stort plus för Will Solace.
- Jag nästan dog när Annabeth pratade om sin farbror och kusin i Boston. Visst hade jag hoppats på att Magnus Chase och hon skulle vara släkt, men kanske inte så nära. Jag längtar iallfall väldigt mycket till nästa år och The Sword of Summer.
spoilers slut. 

The Heroes of Olympus är en av mina absoluta favoritserier, och självklart är The Blood of Olympus en av mina absoluta favoritböcker. Jag är så nöjd med hur den här serien slutade, även om jag kommer att sakna både den och karaktärerna väldigt mycket, och jag rekommenderar den (och Percy Jackson and the Olympians, såklart) till precis alla. 

Favoritcitat:

“I … what? Why would you want a son of Hades in the same room with people you’re trying to heal? Why would anyone want that?’
‘You can’t help out a friend? Maybe cut bandages? Bring me a soda or a snack? Or just a simple How’s it going, Will? You don’t think I could stand to see a friendly face?’
‘What … my face?’
The words simply didn’t make sense together: Friendly face. Nico di Angelo.” 


“What if we promoted, like, Adidas shoes?’ Percy wondered. ‘Would that make Nike mad enough to show up?" Leo smiled nervously. Maybe he and Percy did share something else – a stupid sense of humor. "Yeah, I bet that would totally be against her sponsorship deal. THOSE ARE NOT THE OFFICIAL SHOES OF THE OLYMPICS! YOU WILL DIE NOW!” 
 Hazel rolled her eyes. ‘You’re both impossible.’
Behind Leo, a thunderous voice shook the ruins: ‘YOU WILL DIE NOW!”


“Leo’s voice boomed over the loudspeaker: ‘SURRENDER! YOU ARE SURROUNDED BY ONE SPANKING HOT WAR MACHINE!’
The giant Enceladus howled in outrage. ‘Valdez!’
‘WHAT’S UP, ENCHILADAS?’ Leo’s voice roared back. ‘NICE DAGGER IN YOUR FOREHEAD.’
‘GAH!’ The giant pulled Katoptris out of his head. ‘Monsters: destroy that ship!” 


10 / 10   

2 kommentarer:

  1. Ahhh!!! I loved this book so much! As for spoilers, that part about the end, and the thing you wanted(I'm trying not to spoil anything in case some who hasn't read it reads this!), I wanted that too! I'm mean it all ended fine for that character but I would have loved one last scene!

    And Nico!!! I loved him so so so much, not to mention Will!

    Okay, I could fangirl about this all day but I will be good, and only say one last thing. The part with Annabeth and her mentioning that thing she mentioned? I literally squealed out loud when I read that! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I loved this book too, it was so freaking good! But yes, I wanted that last scene so much, just to end it where it started..if you know what I mean.. :)
      And awesome Nico di Angelo. I want a series just about him! <3

      Radera