söndag 26 oktober 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award


Det här är en award som cirkulerat runt i bloggvärlden den här veckan, och jag har haft
turen att bli nominerad fyra gånger. Ett stort tack till Filippa (som var den första att nominera mig),
Bella, Bokpandan, och Elina, jag uppskattar det jättemycket!! :)

Of course, there are rules...
1) Thank the blogger that nominated you, and link back to their site.
2) Post the award's logo on your blog.
3) Answer the 10 questions that you have been asked.
4) Nominate 10 other bloggers and ask them 10 questions.

Eftersom jag har fått den här flera gånger så har jag valt att istället för att svara på alla 40 frågorna, valt ut 5 frågor från varje person som nominerat mig, och kommer alltså att svara på 20 frågor istället.

Filippas frågor:

1. Name some of your book boyfriends.
Adrian Ivashkov (VA, Bloodlines), Nikolai Lantsov (The Grisha Trilogy), Jem Carstairs (TID)
& Dorian Havilliard (Throne of Glass)

2. Favorite book series?
Det är ju självklart Harry Potter av J.K. Rowling


3. Favorite stand alone?
Jellicoe Road av Melina Marchetta.

4. Favorite cover?


5. Do you like paperbacks/hardbacks or e-books the most?
Hardbacks är min stora kärlek, och jag köper de flesta av mina böcker i det formatet. Jag gillar paperbacks också, men det känns som att man måste vara så försiktigt med såna. E-böcker däremot är inget för mig, och jag läser dem endast om jag inte har något annat val.


Bellas frågor:

1. Vart sitter du och läser allra helst?
Jag önskar att jag hade en mysig läsplats, men ärligt talat så sitter jag oftast vid köksbordet och läser. Det är superkallt i mitt vardagsrum, och jag tycker att det är svårt att hitta en bra läsställning i sängen.

2. Vem är din absoluta favoritförfattare?
Jag kan inte säga bara en författare, men några av mina största favoriter är: Lauren Oliver,
Sarah J. Maas, Melina Marchetta, Rick Riordan & Cassandra Clare.

3. Vilken var den senaste filmatiseringen av en bok du tittade på och vad tyckte 
du om den?
The Maze Runner! Och jag tyckte att det var en riktigt bra filmatisering, även om jag saknade
ett par saker från boken.

 
4. Läser du helst på engelska eller på svenska?

Jag märker att ju mer jag läser på engelska, desto mindre vill jag läsa på svenska. Det känns som
att jag blivit väldigt tveksam till översättningar, och jag föredrar alltid engelska nu för tiden.

5. Vad läser du just nu och vad tycker du om den?
Just nu läser jag Prisoner of Night and Fog av Anne Blankman. Jag har bara läst 2 kapitel än så
länge, men jag gillar verkligen det jag läst hittills.



Bokpandans frågor:

1. Om du flyttade till New York/London för att dela lägenhet med en karaktär i ett år, 
vem skulle du välja?
Jag skulle vilja bo i London tillsammans med Celaena från Throne of Glass serien. Jag tror att vi
skulle komma jättebra överens, och ha superkul tillsammans.


2. Finns det en bok du läst fler gånger än någon annan?
De fyra första Harry Potter böckerna läste jag om och om igen under väntan på den femte.
Även Inte som andra döttrar av Deborah Spungen har jag läst fler gånger än jag kommer ihåg.

3. Vilken bok önskar du att du har skrivit?
Här måste jag också, utan tvekan, svara Harry Potter, och det känns som att kommentarer om
varför är överflödiga.

4. Om du fick låna en karaktärs superkraft/förmåga/ras/karaktärsdrag/utseende, vem, 
vad och varför?
Jag skulle vilja låna Hermione Grangers magi och intelligens. Jag kan dock inte riktigt motivera varför. Jag skulle vilja vara sådär supersmart, och varför jag vill ha magi känns väl givet? :)

5. Välj en favoritrecension som du eller någon annan skrivit i år!
Det här var en svår fråga, men jag gillar min recension av Finnikin of the Rock
av Melina Marchetta.


Elinas frågor:

1. Hur ofta köper du böcker?
Varje månad. Ibland flera gånger/månad.

2. Hur många olästa böcker har du hemma?
Enligt Goodreads så har jag 291 olästa böcker hemma. Däremot är vissa av dem är deckare och
sånt, och inget jag lär läsa inom de närmaste åren...

3. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa?
Den här är också en sån där fråga jag omöjligt kan ge bara ett svar på. Men den bok jag ser mest fram emot under det lilla som är kvar av 2014 är The Retribution of Mara Dyer av Michelle Hodkin.
Och några av de jag ser mest fram emot under nästa år är ToG #4 av Sarah J. Maas, The Sword of Summer av Rick Riordan, Crimson Bound av Rosamund Hodge, The Ruby Circle av Richelle Mead
och Cold Burn of Magic av Jennifer Estep.


4. Vilken är den bästa boken du läst i år?
Killer Frost av Jennifer Estep är den bästa, men Heir of Fire av Sarah J. Maas är på en väldigt
stark andraplats.

5. Vilken bok/serie vill du helst se som film?
Unwind av Neal Shusterman och Jellicoe Road av Melina Marchetta.


Jag tror att de flesta svenska bloggare har blivit nominerade vid det här laget, och annars så nominerar jag alla som inte gjort den innan.
And I also nominate;
1. Nobody @ The Story Goes...
2. Kirsty-Marie @ Studio Reads
3. Saruuh @ Syntax Reviews

My questions to you are:
1. Name your top 5 favorite books
2. Your favorite author?
3. Favorite quote?
4. What is your favorite book to movie adaption, and why?
5. How often do you buy books? Or do you prefer the library?
6. Who is your favorite character, and why?
7. Why and when did you start your book blog?
8. Name your OTP (One True Pairing)?
9. The scariest book you've ever read?
10. What was your favorite book as a child?

4 kommentarer:

  1. Ah thank you so much for nominating me! I loved reading your post and will, of course, being doing my own now! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. That's great, I'm looking forward to your answers. :)

      Radera
  2. Ha yeah, I'd totally love to live with a badass like her. Holy crap, I have around uhm, 100 physical unread, I think. A few from over two years ago, but most are from January, haha. Yes! Not too long to The Retribution! I can finally read the second then, loooooooooooooong wait, hate that the dates kept changing, but if the books better for it, then it's worth it. And yay! Thanks for nominating me, Saruuh has too, so I'll do them altogether, probably won't be until Saturday or next week now though since I have posts scheduled and I'm ill so everything's slow going, definitely will be up by next week though! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. It would be pretty great, wouldn't it? I just hope that Celaena would teach me some badass moves. :) It's been a super long wait, so I've to reread the first and second one before Retribution. I'm hoping it will be great though. And I think you'll be happy after finishing Evolution, and knowing that you didn't have to wait 2 years on the next one. ;)
      That's great, I'm really looking forward to seeing your answers! :)

      Radera