lördag 9 januari 2016

Läsutmaningen 2015

Nu när 2015 är över och Läsutmaningen avklarad tänkte jag ta bort statussidan, och istället spara det jag gjorde i ett inlägg. Jag klarade 57 av 65 punkter, vilket jag är rätt nöjd med. Hade säkert haft tid att göra alla, men jag ville inte tvinga mig att läsa något jag inte var särskilt sugen på. Ett stort tack också till Jana och Hannah som höll i det hela. :)

Och utmaningspunkterna var;

1. Läs en bok vars titel består av 1 ord - Överlevarna av Chris Weitz
2. Läs en bok vars titel består av 2 ord - Sea Glass av Maria V. Snyder
3. Läs en bok vars titel består av 3 ord - Sea of Shadows av Kelley Armstrong
4. Läs en bok vars titel består av 4 ord - V is for Villain av Peter Moore
5. Läs en bok vars titel består av 5 ord - In a Handful of Dust av Mindy McGinnis
6. Läs en bok vars titel består av 6 ord - The Girl of Fire and Thorns av Rae Carson
7. Läs en bok vars titel består av 7 ord
8. Läs en bok vars titel innehåller ett personnamn
9. Läs en bok med en färg i titeln - Rött uppror av Pierce Brown
10. Läs en bok med en siffra i titeln - 3:59 av Gretchen McNeil

11. Läs en bok med anknytning till första världskriget
12. Läs en bok med anknytning till andra världskriget - Wolf by Wolf av Ryan Graudin

13. Läs en bok som är postumt utgiven - Poison av Bridget Zinn
14. Läs en bok av en författare som har antingen samma förnamn, mellannamn, efternamn eller smeknamn som du - Storm Glass av Maria V. Snyder (Maria är mitt mellannamn)
15. Läs en bok där det förekommer en karaktär som har antingen samma förnamn, mellannamn, efternamn eller smeknamn som du - Mr Kiss and Tell av Rob Thomas (Petra Landros)
16. Läs en ALMA-pristagare - Den skarpa eggen av Philip Pullman
17. Läs en bok av en författare som kommer från Asien
 - Gates of Thread and Stone av Lori M. Lee (författaren är född i Laos)
18. Läs en bok av en författare som kommer från Afrika
19. Läs en bok av en författare som kommer från Sydamerika

20. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är av änglablod
21. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en gud/ättling till en gud
22. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en skepnadsskiftare
23. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är eller kan integrera med ett spöke
24. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset tillhör havsfolket
25. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en utomjording 
26. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en tidsresenär
27. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset lider av minnesförlust 
28. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset lider av en svår sjukdom

29. Läs en bok med HBTQ-tema - I'll Give You the Sun av Jandy Nelson
30. Läs en debutbok - Illusive av Emily Lloyd Jones
31. Läs första boken i en serie - Kallelsen av James Frey
32. Läs andra boken i en serie - Firefight av Brandon Sanderson
33. Läs tredje boken i en serie - A Cold Legacy av Megan Shepherd
34. Läs sista boken i en serie som är längre än tre böcker - Fire & Ash av Jonathan Maberry

35. Läs en bok ur genren dystopi - The Glass Arrow av Kristen Simmons
36. Läs en bok ur genren contemporary - Girl Online av Zoe Sugg
37. Läs en bok ur genren deckare - Heart-Shaped Bruise av Tanya Byrne
38. Läs en bok ur genren urban fantasy - The Ruby Circle av Richelle Mead
39. Läs en bok ur genren episk fantasy - Gathering Darkness av Morgan Rhodes
40. Läs en bok ur genren retelling - Winterspell av Claire Legrand
41. Läs en bok ur genren steampunk - Guldkompassen av Philip Pullman
42. Läs en bok ur genren historisk faktion - Conversion av Katherine Howe (blandning av contemporary fiction och historisk faktion i form av Häxprocesserna i Salem)
43. Läs en bok ur genren chick-lit - Lying Out Load av Kody Keplinger

44. Läs en bok som är skriven på vers
45. Läs en bok som är skriven i dagboksform - Den röda pyramiden av Rick Riordan
(inte en dagbok i sig, men berättelsen är inspelad på band av huvudkaraktärerna)
46. Läs en fan fiction-bok
47. Läs en bok som även finns som film eller tv-serie - Paper Towns av John Green
49. Läs en bok med jultema
50. Lyssna på en ljudbok
51. Läs en bok på engelska - Spy Glass av Maria V. Snyder
52. Läs om en gammal favoritbok - Steelheart av Brandon Sanderson

53. Läs en bok med originalutgivningsåret 2011 - Shift av Em Bailey
54. Läs en bok med origianutgivningsåret 2012 - Slide av Jill Hathaway
55. Läs en bok med originalutgivningsåret 2013 - Imposter av Jill Hathaway
56. Läs en bok med originalutgivningsåret 2014 - Chasing Power av Sarah Beth Durst
57. Läs en bok med originalutgivningsåret 2015 - Ensnared av A.G. Howard

58. Läs en bok med en blomma på omslaget - Origin av Jessica Khoury
59. Läs en bok med skor på omslaget - The Fill-In Boyfriend av Kasie West
60. Läs en bok med en bok på omslaget - Eldhäxan av Peter Bergting
61. Läs en bok med en ledsen människa på omslaget - All the Rage av Courtney Summers
62. Läs en bok med en människa som ler så att tänderna syns på omslaget 

63. Läs en tegelsten (en bok på minst 500 sidor) - In the Afterlight av Alexandra Bracken
64. Läs en novell som hör till en serie (mellanbok) - Mitosis av Brandon Sanderson
65. Läs en bok som är baserad på en sann historia

57 / 65

4 kommentarer:

  1. Åh vilken kul utmaning! :)
    Jag skulle gärna också hoppa på någon sån här grej men tror jag skulle bli för stressad och inte läsa något alls istället... :P Men kanske nån gång :)

    Kul att du läst Orange is the New Black. Jag fullkomligt ÄLSKAR netflixserien och vill gärna läsa boken även om de sägs vara helt olika. Rekommenderar du boken? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag tycker det är jättekul med såna här utmaningar. Och man behöver ju inte klara av den om man inte vill. Du kan ju till exemple kolla in Kaosutmaningen 2016. Där måste man klara 20 punkter av 35, och det är ju inte så mycket. :)

      Jag gillar också Netflix serien, men jag tycker inte att Piper är en särskilt trevlig person. Boken var faktiskt något av en besvikelse. Jag älskade den i början, men sedan blev det väldigt mycket "poor upper middleclass white person". Men förmodligen värd att läsa om man gillar TV-serien, även om jag inte direkt rekommenderar den. :)

      Radera
    2. Åh, det är ett bra tips. 20 punkter känns lite lättare :)
      Ska kika på det :)

      Ja, Netflix serien är fantastisk. Haha ja, Piper är en väldigt omdebatterad karaktär känns det som. Det var nog smart av serien att skifta fokuset från henne i senare säsonger faktiskt. Hon passar inte riktigt som huvudperson.
      Hmm, kan tänka mig att det blir lite den känslan i boken. Lite synd. Men ska nog ändå kolla upp den nån gång bara för att jag är nyfiken :)

      Radera
    3. Jag har inte sett den tredje säsongen än, men jag ser fram emot det. :) Haha, ja. Jag ville ju också läsa den eftersom jag gillade TV-serien, och jag hoppas att du gillar den mer än vad jag gjorde (även om jag tycker att den var långt ifrån dålig). :)

      Radera