tisdag 2 september 2014

Poison Princess - Kresley Cole

Titel: Poison Princess
Författare: Kresley Cole
Serie: The Arcana Chronicles #1
Sidor: 369

Sixteen year old Evangeline “Evie” Greene leads a charmed life, until she begins experiencing horrifying hallucinations. When an apocalyptic event decimates her Louisiana hometown, killing everyone she loves, Evie realizes her hallucinations are actually visions of the future—and they’re still happening.
But she can’t do either alone.

Fighting for her life and desperate for answers, she must turn to her wrong-side-of-the-bayou classmate, the gorgeous and dangerous Jackson Deveaux, for help.

As Jackson and Evie race to find the source of her visions, they meet others who have gotten the same call and discover that Evie is not the only one with special powers. An ancient prophesy is being played out, and as the battle between good and evil intensifies, it is not always clear who is on which side...


Den här boken köpte jag mest bara för att, och därför har den blivit liggandes oläst hemma i över ett år. Men när jag inte riktigt kunde bestämma mig för vilken bok jag skulle läsa, så plockade jag upp Poison Princess och blev glatt överraskad när det visade sig att den faktiskt var riktigt bra.

Handlingen är en blandning av fantasy och post-apocalyptic (vet inte riktigt vad det blir på svenska, efter apokalypsen, antar jag? Hur som helst så låter det bättre på engelska), och den är riktigt spännande. Tarotkortleken spelar en stor roll, och det är ganska annorlunda mot för vad jag läst tidigare. Romansen har även den en stor roll, men det är, tack och lov, ingen insta-love (även om attraktion kommer rätt omedelbart), och den tar inte upp viktig tid från själva handlingen. Prologen gjorde att jag omedelbart fastnade för boken, och jag var väldigt positivt överraskad av Posion Princess. Handlingen var helt klart det bästa med den här boken.

Jag gillade Evie för det mesta, men ibland var hon lite för naiv för mitt tycke. Jag gillar dock att hon alltid stod på sig, vågade säga ifrån, och var hyfsat intelligent. Jackson var dock inget för mig, och jag blev så trött på hur han alltid såg ner på sig själv och därför anklagade Evie för att göra detsamma. Han var lite för moody för min smak, men dock tycker jag att attraktionen mellan honom och Evie var oerhört välskriven. I övrigt så var min favorit karaktär Matthew, och jag är väldigt intresserad att veta mer om Döden.

Slutet var riktigt bra, och jag älskade att Evie äntligen agerade. Jag har höga förväntningar på fortsättningen, och ska försöka köpa hem den ganska så snarast. Posion Princess var bättre än vad jag först trodde, och det är en bok jag gärna rekommenderar.

Favoritcitat:

“When Matthew merely stared at him, Jackson reached into the weapon box and pulled out a sheathed machete, handing it to the boy.
Matthew laughed and dropped it.”  

8 / 10

2 kommentarer: