fredag 5 september 2014

Unravelling - Elizabeth Norris

Titel: Unravelling
Författare: Elizabeth Norris
Serie: Unraveling #1
Sidor: 445

Sixteen-year-old Janelle Tenner is used to having a lot of responsibility. She balances working as a lifeguard in San Diego with an intense academic schedule. Janelle's mother is bipolar, and her dad is a workaholic FBI agent, which means Janelle also has to look out for her younger brother, Jared.

And that was before she died... and is brought back to life by Ben Michaels, a mysterious, alluring loner from her high school. When she discovers a strange clock that seems to be counting down to the earth's destruction, Janelle learns she has twenty-four days to figure out how to stop the clock and save the planet.


Det var nästan två år sedan jag köpte Unravelling, men av någon anledning har jag inte varit särskilt intresserad av att läsa den. Och så här i efterhand förstår jag varför, för det här var inte en bok i min smak.

Handlingen kändes från början någorlunda intressant, men ju längre in i boken jag kom, desto mer tappade jag intresset, och om det inte vore för att jag alltid vill avsluta det jag läser så hade jag nog lagt ifrån mig boken. Själva sci-fi twisten var väl det bästa, och den var inte alls vad jag först hade förväntat mig. Det hände dock ganska mycket i boken, och med korta, cliffhanger kapitel borde det ha gått väldigt fort att läsa, men för mig kändes det som att det tog evigheter innan slutet kom. Ett stort minus dessutom att två riktigt sorgliga saker hände, men författaren lyckades inte få mig att bry mig om det alls. 

Karaktärerna var tråkiga, och även om Janelle påminde mig lite om Veronica Mars, så brydde jag mig aldrig riktigt om henne. Visst var hon både smart och stark, men jag orkade ändå inte att engagera mig. Ben var inte heller någon höjdare, men jag gillade Janelles pappa, samt hennes bästa kompis Alex (och jag gillar särskilt att en tjej och en kille fick vara bästisar utan romantiska baktankar).

Unravelling var inte helt värdelös, och jag kan tänka mig att det finns många andra som skulle kunna uppskatta den. Det var dock inte en bok för mig, och största delen av tiden var jag tyvärr bara uttråkad. En okej bok, men inte mer än så.


4 / 10

2 kommentarer:

  1. Jag har oxå haft Unravelling hemma i över ett år och blir bara mindre och mindre sugen på att läsa den.. Jag tror att det är bättre att läsa böcker man är riktigt pepp på. det finns för lite tid för omotiverade böcker. speciellt eftersom jag inte läser lika fort/många som du :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag håller helt med. Har dock hört att rätt många gillar den, så förhoppningsvis kanske du tycker mer om den än vad jag gjorde om du nån gång läser den. :)

      Radera