måndag 30 mars 2015

Antigoddess - Kendare Blake

Titel: Antigoddess
Författare: Kendare Blake
Serie: Goddess War #1
Sidor: 382

Cassandra and Aidan are just your average high-school couple. Or so Cassandra believes. Blissfully unaware that she was once a powerful prophetess, Cassandra doesn't even know that gods exist... Until now.

Because the gods are dying - and Cassandra could hold the answer to their survival. But Aidan has a secret of his own, and he will do anything to protect the girl he loves from the danger that's coming for her. Even if it means war against his immortal family...


Jag har tidigare läst Anna serien av Kendare Blake, vilken tillhör mina favoriter, och Antigoddess var därför ett måste på min att läsa lista. Trots det har det dröjt ett tag för mig att plocka upp den, och det ångrar jag lite såhär nu i efterhand, eftersom Antigoddess var en bok jag tyckte riktigt mycket om.

Handlingen om de grekiska gudarna som nu är döende är väldigt spännande och jag gillade att man blandade gammalt med nytt. Jag är dessutom väldigt imponerad över hur råa Blakes böcker är. Hon är liksom inte rädd för vare sig blod eller död, och det finns en del lite smått obehagliga scener med. Jag tycker också om hur man måste vara beredd på allt, och slutet tog en vändning som jag faktiskt inte hade förväntat mig alls.

Karaktärerna var dock lite sisådär. Även om jag gillar de flesta, så är det samtidigt ingen som riktigt står ut. Om jag måste välja en favorit så är det dock Athena, men kanske mest för att hon alltid varit den jag gillar mest av gudarna. Jag tyckte dessutom bra om Cassandra, Aidan och Hermes, och jag fann Hera att vara väldigt fascinerande (även om jag inte alls tyckte om henne).

Antigoddess var både spännande och lite lagomt creepy emellanåt, och jag älskade slutet. En riktigt bra bok och där jag ser fram emot att skaffa hem fortsättningen så fort jag kan. Rekommenderas.

8 / 10

2 kommentarer:

  1. I read and loved the Anna series and I got this one as soon as it came out, but I've also been reluctant to pick it up. I love anything with Greek gods though so I don't know what my problem is.
    It's a little disappointing to hear that the characters aren't the best but I'm really curious about this ending now! And is it weird that the unpleasant scenes make me want to read it more? I like creepy and unpleasant sometimes though! =)

    Great review, Petra, I will make sure to actually read this soon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeah, me too. I don't know why I was so hesitant towards reading it. It wasn't as good as Anna, but I think you'll like it. And Greek mythology is always a plus. The characters aren't bad, but I just didn't fall for any of them. :/ And that ending! I'm dying to see what you think of it. ;) Haha, I also like creepy and unpleasant, and this book contains a few disturbing things.. :)
      Thanks, and I hope you get to read it soon! :)

      Radera