torsdag 12 mars 2015

Den Lille Prinsen - Antoine de Saint-Exupéry

Titel: Den Lille Prinsen
Författare: Antoine de Saint-Exupéry
Serie: -
Sidor: 94
Recex: Ja

Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker.

Det var så han mötta människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen?

Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen "tämjer" varandra, vilket enligt den lille prinsen är svaret på kärlekens mysterium.


Först och främst så vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Den Lille Prinsen dök en dag upp helt oväntat i min brevlåda, och det är jag så här i efterhand väldigt glad för. Jag har givetvis hört talas om boken innan, men jag är tveksam till att jag skulle ha plockat upp den om jag inte fått den hemskickad som recex. Det är dock en väldigt svår bok att recensera, eftersom jag inte tycker att man ska prata särskilt mycket om handlingen. Det är viktigare för läsaren att få dra sina egna slutsatser. Men några ord ska jag väl åtminstonde få till.

Handlingen är både gullig och filosofisk, och Den Lille Prinsen ger en mycket att fundera på. Det kan diskuteras om det är en bok för barn eller för vuxna, men samtidigt tror jag att den passar båda. Jag kan definitivt tänka mig att läsa den för mitt framtida barn. Språket är väldigt fint och jag tycker att översättarna har gjort ett utomordentligt jobb. Dessutom är boken full av fina bilder, vilket gör att den är väldigt fin att ha i bokhyllan.

Som sagt, en svår bok att recensera, men samtidigt en bok jag tyckte mycket om. Kan hända att jag hade uppskattat den lite mer när jag var yngre, men jag är ändå glad över att fått läsa den.

6 / 10

2 kommentarer:

  1. I've heard a lot about this book and now it's a lot of people's favorite children's book but I've never read it, I didn't know what it was abut until just now. I think it's probably one that if I saw it somewhere I'd pick it up just to see what it's all about.

    Glad you enjoyed this one!

    SvaraRadera
    Svar
    1. It's a really sweet story, so if you get a chance to read it, I think you should. And I hope you'll like it if you do. And thanks. :)

      Radera