torsdag 5 mars 2015

Shadows in the Silence - Courtney Allison Moulton

Titel: Shadows in the Silence
Författare: Courtney Allison Moulton 
Serie: Angelfire #3
Sidor: 469

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Your strength in heart and hand will fall. . . .
Ellie knows that the darkest moments are still to come, and she has everything to fight for:

She must fight for Will.
The demonic have resorted to their cruelest weapons to put Will in mortal danger, and Ellie makes an unlikely alliance to save him and to stop Lilith and Sammael, who seek to drown the world in blood and tear a hole into Heaven.

She must fight for humanity.
As the armies of Hell rise and gather for the looming End of Days, Ellie and her band of allies travel to the world’s darkest and most ancient regions in her quest to come into her full glory as the archangel Gabriel.

And Ellie must save herself.
Her humanity withers beneath the weight of her cold archangel power, but Ellie must hold tight to who she is and who she loves as she prepares for the ultimate battle for Heaven and Earth.


Jag vet att jag älskade de två första böckerna i den här serien när jag läste dem någon gång under 2012. Jag vet inte om serien har blivit sämre, eller om det är jag som utvecklats som läsare, men jag tyckte faktiskt inte att Shadows in the Silence var lika bra som sina föregångare. Det var dock fortfarande en riktigt bra bok, men den levde inte alls upp till mina förväntningar.

Handlingen är som vanligt väldigt spännande, och jag älskar att Moulton är så duktig på att skriva actionscener. Trots att Shadow in the Silence är en lång bok, nästan 500 sidor, så är den full av action och det blir alltid tråkigt. Just själva änglamytologin i den här serien är en av de bästa jag läst om, och jag gillar verkligen Moultons värld av änglar och reapers. Jag var dock lite uttråkad i början av boken, men ju längre in jag kom desto bättre blev det. Själva slutet var dessutom väldigt spännande och det lämnade serien med ett värdigt avslut.

Jag vet att måna klagar på Ellie som karaktär, men jag gillar henne. Visst kan hon vara aningen ytlig och självisk emellanåt, men jag var nog inte så annorlunda själv när jag var tonåring. Vad jag gillar mest med Ellie är dock att hon är så bad ass, och att hon alltid är villig att göra vad som är rätt, oavsett kostnaderna för henne själv. Will däremot är ingen favorit hos mig, och mestadels så tycker jag bara att han är jobbig. Han ska alltid vara så macho, och det blir bara tröttsamt. Bi-karaktärerna är dessutom lite sisådär, men min favorit i serien måste vara Cadan och jag älskade vänskapen mellan honom och Ellie.

Shadow in the Silence har stått oläst i min hylla i cirka två år, och kanske var det därför inte konstigt att jag inte tyckte lika mycket om den som jag gjorde med dess föregångare. Shadow in the Silence är fortfarande en väldigt bra bok dock,
och jag är åtminstonde glad över att äntligen fått avsluta serien.


7 / 10

4 kommentarer:

  1. Köpte den här boken på bokrean! :D Ska nog ta och läsa serien rätt så snart. C:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att många inte gillar den här serien, men jag tycker faktiskt att den är bra. Så hoppas att också du kommer att tycka det. Plus att omslagen är ju supersnygga. :)

      Radera
  2. I read the first one when it first came out (I got the hardback for like £6, so I had to pick it up) haven't continued the series, can't remember why though, I think I didn't like the romance, probably, haha. Glad you enjoyed it though. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I actually don't like the romance either, but I really like the action. Plus, the cover's great. ;) And thanks! :)

      Radera