fredag 13 mars 2015

Den röda pyramiden - Rick Riordan

Titel: Den röda pyramiden
Författare: Rick Riordan
Serie: Kanekrönikan #1
Sidor: 579
Recex: Ja

Carter & Sadie har inget annat gemensamt än att de har samma föräldrar. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små. Men en kväll sammanförs de på British Museum av doktor Kane, som berättar om ett experiment som ska ställa saker till rätta för deras familj.
Hans planer slår dock fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska - den egyptiska guden Set, som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar barnen att fly för sina liv.

Carter och Sadie måste ge sig ut på ett farligt uppdrag - från Kairo till Paris till den amerikanska sydvästern, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Rick Riordan är ju en fantastisk författare, och allra främst så älskar jag hans The Heroes of Olympus serie. Den här serien har det dock inte blivit av att jag läst, trots att jag länge varit intresserad av den, men när jag fick hem Den röda pyramiden som recex så plockade jag nästan genast upp den, och självklart gillade jag den mycket.

Det bästa med Riordans böcker är humor blandad med mytologi, och Den röda pyramiden är inget undantag. Men istället för grekiska och/eller romerska gudar så handlar Kanekrönikan om de egyptiska gudarna och det hela var väldigt intressant. Jag är även väldigt förtjust i att man lär sig så mycket av Riordans böcker, det är både allmänbildande och spännande. Och spänning har Den röda pyramiden dessutom gott om, och trots att boken är nästan 600 sidor lång så bara svischar sidorna förbi.

Karaktärerna är riktigt härliga, och jag älskar både Sadie och Carter. Båda är modiga, smarta och sarkastiska, vilket är tre av mina favoritdrag. Jag gillar dessutom att boken fokuserar så mycket på familjen och framför allt syskonrelationen, istället för en massa tid som läggs på kärleksintressen. I övrigt så finns det flera intressanta bi-karaktärer, men helt ärligt så bleknar de flesta bort i skuggan av syskona Kane.

Den röda pyramiden är en oerhört bra bok. Både spännande och rolig, och med två fenomenala huvudkaraktärer. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa fortsättningen, och kan inte riktigt bestämma om jag ska vänta tills den kommer på svenska eller inte. Jag vill ju ha mer nu på en gång. Rekommenderas varmt.

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar