söndag 22 mars 2015

Sea of Shadows - Kelley Armstrong

Titel: Sea of Shadows
Författare: Kelley Armstrong
Serie: Age of Legends #1
Sidor: 406

Twin sisters Moria and Ashyn were marked at birth to become the Keeper and the Seeker of Edgewood, beginning with their sixteenth birthday. Trained in fighting and in the secret rites of the spirits, they lead an annual trip into the Forest of the Dead. There, the veil between the living world and the beyond is thinnest, and the girls pay respect to the spirits who have passed.

But this year, their trip goes dreadfully wrong.


Kelley Armstrong är lite av en favorit hos mig, och jag har tidigare gillat allt jag läst av henne. Självklart var därför Sea of Shadows ett måste på min att läsa lista, men tyvärr så fastnade jag inte alls för den och det var inte en bok i min smak.

Handlingen började bra, och jag var väldigt intresserad. Men efter cirka 100 sidor så tappade jag helt intresset och det höll tyvärr i sig ända fram till slutet. Det känns som att inget särskilt egentligen hände, och under större delen av boken så reste man bara längs vägarna. Sea of Shadows var en tråkig bok, och de två manliga kärleksintressena var så fruktansvärda att jag bara blev arg. Inte alls något för mig, helt enkelt.

Från början så gillade jag både Moira och Ashyn, men ju längre in i boken vi kom desto mer sjönk båda i mina ögon. Allra helst Ashyn var på tok för hjälplös och naiv för min smak. Och Moiras impulsivitet gick mig på nerverna, även om hon var den karaktär jag gillade mest i boken.
Gavriel och Ronan, de båda kärleksintressena var bland det värsta jag läst om. Gavriel gjorde sitt bästa för att hela tiden klanka ner på Moira, han var allmänt kontrollerande och nej, det är inte sexigt. Ronan var lika hemsk han, med sin oärlighet och sitt intresse av att rädda sitt eget skinn. Jag kan dock ha lite mer överseende för hans beteende med tanke på vad han gått igenom, men återigen så är det inget jag letar efter hos en manlig karaktär, och större delen av boken spenderades med att tycka att dessa två var några av de största d-bags jag haft missnöjet att läsa om.

Som sagt, Sea of Shadows var inte en bok för mig. Det är dock inte det värsta jag läst, och efter att ha tyckt så pass mycket om början av boken så hamnar betyget på ett motvilligt okej. Kanske passar den bättre för någon av er andra, men det är inget jag skulle rekommendera.

3 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar