söndag 15 mars 2015

White Hot Kiss - Jennifer L. Armentrout

Titel: White Hot Kiss
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: The Dark Elements #1
Sidor: 392

Seventeen-year-old Layla just wants to be normal. But with a kiss that kills anything with a soul, she's anything but normal. Half demon, half gargoyle, Layla has abilities no one else possesses.

Raised among the Wardens—a race of gargoyles tasked with hunting demons and keeping humanity safe—Layla tries to fit in, but that means hiding her own dark side from those she loves the most. Especially Zayne, the swoon-worthy, incredibly gorgeous and completely off-limits Warden she's crushed on since forever.

Then she meets Roth—a tattooed, sinfully hot demon who claims to know all her secrets. Layla knows she should stay away, but she's not sure she wants to—especially when that whole no-kissing thing isn't an issue, considering Roth has no soul.

But when Layla discovers she's the reason for the violent demon uprising, trusting Roth could not only ruin her chances with Zayne… it could brand her a traitor to her family. Worse yet, it could become a one-way ticket to the end of the world.


Jennifer L. Armentrout är ju en av mina favoritförfattare, men något har ändå gjort att White Hot Kiss har legat oläst hemma i bokhyllan. Förmodligen så är det för att jag varit väl medveten om att serien innehåller en kärlekstriangel, och det är något jag oftast inte uppskattar. Hur som helst så plockade jag äntligen upp boken, och fann att White Hot Kiss var, för det mesta, en väldigt bra bok.

Handlingen är ganska spännande, och det märks att JLA är ett Supernatural fan. Men med demoner, gargoyles och romans har White Hot Kiss något för nästan alla, och jag var väldigt förtjust i handlingen. Själva kärlekstriangeln är dock något som störde mig mycket, och jag tyckte inte alls om den. Delvis för att jag ogillade Zayne redan från början, och delvis för att jag är emot trianglar av en ren princip sak. Jag är alltså är självklart Team Roth. Dock tror jag att nästa bok kommer att göra sitt bästa för att få mig att ändra mig, och jag ser fram emot att låta den försöka.  

Karaktärerna var bokens allra svagaste sida, och när man är van tjejer som Alex (Covenant) eller Katy (Lux), då ligger liksom Layla i lä. Redan från början kändes hon svag och hjärntvättad, och jag fattade inte tycke för henne förrän framåt slutet. Förhoppningsvis så håller utvecklingen i sig i resten av serien, för jag kan verkligen inte med karaktärer som inte kan stå upp för sig själv.
Av killarna så ogillade jag genast Zayne. Han försöker bestämma över Layla, håller henne i ovisshet, låter andra skada henne, ignorerar henne, och samtidigt så kommer det självklart att komma fram att han gillat henne hela tiden. Och det gör mig bara så irriterad. Roth var så mycket bättre, och det säger mycket med tanke på att han är en demon. Han litade på Layla, han stöttade och hjälpte henne, och han var fruktansvärt charmig under tiden. Jag hoppas verkligen att hon kommer att välja honom i slutet..

Slutet var riktigt spännande, och jag ser fram emot att få läsa fortsättningen. Med svaga karaktärer och en jobbig kärlekstriangel så är det långt ifrån den bästa bok jag läst. Handlingen väger dock upp mycket, och trots att White Hot Kiss saknar lite av JLAs vanliga magi, så var det ändå en väldigt bra bok som jag gärna rekommenderar.

7,5 / 10 

4 kommentarer:

  1. Triangeldraman är verkligen inte min grej heller. Det känns för det mesta så onödigt, som något compulsory som bara dök upp efter Twilight's "Team Edward" och "Team Jacob" och råkade bli kvar... det blir tyvärr nästan alltid ett no-no för mig när jag ser att det ska vara en kärlekstriangel med :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Tyvärr tycker jag dock att nästan alla YA böcker/serier innehåller en triangel nu för tiden. Oerhört tröttsamt.. :/

      Radera
  2. I haven't read anything by JLA though I've meant to, I've always been put off by the sound of the romance in her books. Maybe I'm wrong but it sounds like it tends to take over the plot?

    I hate love triangles(usually because it's obvious who the character will end up with and seems so pointless) but I wouldn't not read something because of it, however the weak characters do kind of put me off.

    Glad you enjoyed this one for the most part! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. There is a lot of romance in her books, but I don't think it's any more than in most YA books. She's really good at writing the action too. I especially like the Covenant series, even if the first book is VERY similar to Vampire Academy. The Lux series is great too, I've no idea why I haven't read the last two books, because I absolutely loved the first three. JLA is an author I definitely recommend that you read, just don't start with this book. ;)

      I agree with you on the love triangle thing, and I think it's a bit sad that so many books includes one. It's just boring. The funny thing in this one is that it's actually the readers who'll decide who she ends up with. It was a big vote and everything.. :) And thanks Shay! :)

      Radera