fredag 6 mars 2015

Minirecensioner; 3 x Glass

Titel: Storm Glass
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Glass #1
Sidor: 504

With her unique magical abilities, Opal has always felt unsure of her place at Sitia's magic academy. But when the Stormdancer clan needs help, Opal's knowledge makes her the perfect choice - until the mission goes awry. Pulling her powers in unfamiliar directions, Opal finds herself tapping into a new kind of magic as potent as it is frightening.
Now Opal must deal with plotters out to destroy the Stormdancer clan, as well as a traitor in their midst. With danger and deception rising around her, will Opal's untested abilities destroy her - or save them all?


Maria V. Snyder skriver riktigt bra fantasyböcker, och Storm Glass är självklart inget undantag. Den utspelar sig i samma värld som böckerna om Yelena, men här är det istället Opal som är huvudkaraktären. Eftersom jag redan känner världen så var det väldigt härligt att vara tillbaka, och handlingen var både spännande och allmänt mysig. Trots att boken är över 500 sidor så bara svischade sidorna förbi, och jag riktigt njöt medan jag läste. 

Opal är en helt okej karaktär, och jag gillade henne bättre i slutet när hon slutade se ner på och tycka synd om sig själv. Jag gillade Kade, men tyckte att Ulrick var på tok för överbeskyddande och jobbig. Det bästa var dock att återse de gamla karaktärerna, allra helst Ari och Janco som varit mina favoriter enda sedan jag läste Giftet. I det stora hela så tyckte jag riktigt bra om Storm Glass, och jag tänker genast fortsätta med uppföljaren. Rekommenderas.


8 / 10
 
Titel: Sea Glass
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Glass #2
Sidor: 472

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Like the colorful pieces of sea glass washed up on shore, Opal has weathered rough waters and twisting currents. But instead of finding a tranquil eddy, Opal is caught in a riptide. Her unique glass messengers which allow instant communication over vast distances have become a vital part of Sitian society. Once used solely by the Councilors and magicians, other powerful factions are now vying for control. Control of the messengers equals control of Sitia. Unfortunately that also means control of Opal.

If that isn’t enough of a problem, Opal’s determination to prove blood magic is still being used is met with strong resistance. The Council doubts her, her mentor doubts her, and even her family is concerned. When her world is turned upside down, she begins to doubt herself. In the end, Opal must decide who to believe, who to trust, and who has control—otherwise she will shatter into a million pieces and be swept out by the tide.


Sea Glass var minst lika bra som Storm Glass, och jag är väldigt förtjust i den här serien. Handlingen var väldigt spännande, och det irriterade mig oerhört hur orättvist behandlad Opal blev i den här boken. Och angående Opal så gillade jag henne betydligt bättre här, när hon var lite bitter och sassy. Jag tycker dessutom mycket om Kale, Yelena, Leif och Janco, och jag är osäker på mina känslor angående Devlen. Slutet var oerhört spännande, och det ska bli väldigt intressant att se vad som kommer att ske nu. Jag har inte så mycket mer att säga, utan istället tänker jag genast börja läsa den avslutande delen i serien. Rekommenderas.

8 / 10

Titel: Spy Glass
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Glass #3
Sidor: 535

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

After siphoning her own blood magic in the showdown at Hubal, student glass magician Opal Cowan lost her powers. Immune to the effects of magic, Opal is now an outsider looking in, spying through the glass on those with the powers she once had. Powers that make a difference in the world.

Suddenly the beautiful pieces she makes begin to flash in the presence of magic and Opal learns that someone has stolen some of her blood. Finding it might let her regain her powers or discover that they're lost forever...


Spy Glass var helt klart den bästa boken i den här serien, och jag absolut älskade den. Handlingen var spännande, Valek var äntligen med, och hans relation med Opal var så härlig. Jag älskade spion träningen, och slutet var så sjukt skrämmande. Karaktärerna var alla superhärliga, och Opal har verkligen växt i mina ögon sedan bok ett. Men bäst av allt var faktiskt romansen, och jag älskade den. Men mer under spoilertexten --> Jag började att shippa Opal och Devlen lite grann i förra boken, men i den här blev det bara så klart att de hör ihop. Jag var dock väldigt orolig att hon inte skulle sluta upp med honom, och jag blev helt överlycklig när hon faktiskt gjorde det. Det var både givet och oväntat på samma gång, men deras relation är numera en av mina absoluta favoriter, spoilers slut.

Spy Glass var en väldigt bra bok, och ett perfekt slut på serien. Jag är dock väldigt glad att Yelena ska få tre böcker till, och jag hoppas på att vi kommer att få träffa Opal och gänget i dem med. En mycket bra fantasyserie, som jag mer än gärna rekommenderar.

9 / 10

4 kommentarer:

  1. I'm glad you generally enjoyed this series! I still haven't read anything by her beside Poison Study but I intend to finish the Study series and then jump into this one fairly soon. I really loved Poison Study and she seems to be equally talented when it comes to this series.

    Great reviews. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. This series was so good. And the romance! Oh, the romance.. I've liked/loved everything I've read by Snyder so far, and if you loved Poison Study, you'll love this as well. I hope you get to continue on with that series soon so you can read this too. :) Oh, and thanks. :)

      Radera
  2. Så himla kul att du gillade serien! Jag håller helt med angående romansen i Spy Glass och spionträningen var så kul att läsa om. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, den här serien var ju så bra. Och sista boken var helt fantastisk. Det var länge sedan jag shippade ett par så mycket. :)

      Radera