söndag 8 mars 2015

In a Handful of Dust - Mindy McGinnis

Titel: In a Handful of Dust
Författare: Mindy McGinnis
Serie: Not a Drop to Drink #2
Sidor: 371

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Lucy’s life by the pond has always been full. She has water and friends, laughter and the love of her adoptive mother, Lynn, who has made sure that Lucy’s childhood was very different from her own. Yet it seems Lucy’s future is settled already—a house, a man, children, and a water source—and anything beyond their life by the pond is beyond reach.

When disease burns through their community, the once life-saving water of the pond might be the source of what’s killing them now. Rumors of desalinization plants in California have lingered in Lynn’s mind, and the prospect of a “normal” life for Lucy sets the two of them on an epic journey west to face new dangers: hunger, mountains, deserts, betrayal, and the perils of a world so vast that Lucy fears she could be lost forever, only to disappear in a handful of dust.


Jag gillade verkligen första boken i den här serien, Not a Drop to Drink, när jag läste den för lite mindre än ett år sedan. Sedan dess har jag längtat efter att få läsa den här companion boken, men tyvärr levde den inte riktigt upp till mina förväntningar.

Handlingen i den här serien är riktigt rå, och jag tror nästan att McGinnis njuter av att göra det så svårt som möjligt för sina karaktärer. In a Handful of Dust utspelar sig 10 år efter Not a Drop to Drink, och här är det Lucy som är huvudrollen. Första boken tog flera vändningar som jag inte väntat mig, och samma sak hände även i den här boken. Tyvärr tycker jag dock att den kunde bli lite småtråkig emellanåt, och det är mycket tid som bara spenderas på själva resan. In a Handful of Dust både överraskar mig och gör mig besviken, och trots allt så hade jag nog hoppats på mer. Det är fortfarande en bra bok, så missförstå mig inte, men jag saknar det där lilla extra som fanns i den första boken.

Lucy är på tok för naiv för min del, och jag hade ganska svårt för henne. Hon blev aningen bättre framåt slutet, men jag vet inte hur någon som uppfostrats av Lynn kan vara så svår att tycka om. Alltså jag är glad att Lucy levt ett "lättare" liv, men samtidigt så hade jag så svårt att förstå mig på vissa av hennes val. Lynn däremot är en lika stor favorit som hon var i första boken, och jag kan inte annat än att imponeras av hennes styrka och livsvilja efter allt hon gått igenom. Lynn är verkligen en enastående karaktär, och böckerna är helt klart värda att läsa bara för hennes skull. I övrigt så fanns det inga direkt framstående bi-karaktärer, utan det mesta handlar om Lucy och Lynn.

Slutet av serien var något av en besvikelse, och jag gillade inte alls epilogen. Jag tror nog att jag, markera för spoilers --> förväntade mig att Lynn och Lucy skulle hålla ihop efter allt de gått igenom, och slutet kändes inte riktigt passande för karaktärerna, även om jag förstår att både är där de hör hemma. Trots det har jag aldrig kunnat tänka mig att Lynn skulle lämna Lucy, och med tanke på hur deras värld ser ut så har jag svårt att tro att de kommer att träffas igen, spoilers slut. Inte alls ett slut i min smak, helt enkelt.

In a Handful of Dust var en bok som jag för det mesta gillade, även om jag tyckte att huvudkaraktären var för naiv och att slutet inte passade in på karaktärerna. Hur som helst är det ändå en bok värd att läsa, även om jag gillade Not a Drop to Drink betydligt mer.

Favoritcitat:
  
“We hear you shoot like a man.”
“You heard wrong,” Lynn said coldly. “I shoot like a woman.”  

6 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar